השתלת שיניים ממוחשבת

מהי השתלת שיניים ממוחשבת?

השתלת שיניים ממוחשבת היא שיטה חדשנית, משוכללת ומתקדמת בתחום שיקום הפה והלסת. באמצעות שימוש בהדמיה תלת מימדית של מערכת השיניים של המטופל, ניתן להתאים עבורו את הטיפול המדויק, האיכותי והיעיל ביותר.

כיצד מבוצעת השתלת שיניים ממוחשבת?

להלן פירוט שלבי התהליך:

1. בשלב הראשון, מתבצעת בדיקת טומוגרפיה לאבחון של רקמות השיניים על ידי סריקתן של הלסת העליונה והתחתונה של המטופל.

2. הנתונים המתקבלים מבדיקת ההדמיה הדנטלית הממוחשבת מוזנים לתוכנה ייעודית אשר משקללת אותם ומפיקה מודל תלת ממדי של מערכת השיניים, המכונה "סד ממוחשב". מדובר בהתקן כירורגי מפלסטיק שקוף אשר "מתלבש" על שיני המטופל, ודרכו מתבצעת ההשתלה.

הרופא המטפל יכול לדעת כעת מהו גודלן, עוביין, צורתן, הרכבן וצפיפותן של עצמות השיניים, כמו גם מיקומן לצד החניכיים ושאר רקמות הפה והלסת.

הנתונים המתקבלים מהטומוגרפיה מאפשרים לחשוף פגמים שלא בהכרח היו מתגלים בבדיקות אחרות. תהליך בדיקת ההדמיה אורך כמספר דקות בלבד ואינו כרוך בכאבים.

3. לאחר הסריקה הממוחשבת, עוברים לתהליך ההשתלה עצמו. הרופא המטפל מניח את הסד כירורגי שהתקבל מהטומוגרפיה בפי המטופל ומחדיר דרכו את השתלים הדנטליים ללסת, תוך כדי שהוא נעזר בדמיה וירטואלית. תהליך זה מאפשר לרופא לבחון את התוצאה הסופית הצפויה מהשתלת השיניים, ולקבל מידע חיוני המאפשר למקסם את ההליך בזמן אמת.

השימוש בעזרים הממחושבים הייחודיים הללו מאפשר לבצע השתלת שיניים מדויקת ולהימנע מהצורך במעורבות כירורגית נרחבת הנפוצה בשיטה הרגילה, הכוללת ביצוע חתכים וחשיפת עצם הלסת על ידי הפשלת החניכיים.

מהם היתרונות בביצוע של השתלת שיניים ממוחשבת?

  1. הכנת תכנית טיפול טרם לביצוע ההשתלה והתאמה מדויקת של השתלים
    בעזרת התכנון הווירטואלי, הרופא/ה המטפל/ת יכול/ה לספק למטופל/ת הסבר מפורט על מה שעתיד להתבצע במהלך הפעולה. כמו כן, באמצעותו ניתן למקם את השתלים בדיוק רב בעצם הלסת ולמזער את הסיכוי להתפתחות של סיבוכים ופגיעות באיברים סמוכים. לצד זאת, התכנון המוקדם והשימוש בסד הדנטלי מקצרים משמעותית את משך ביצוע הפעולה: השתלה באמצעות הסד הדנטלי אורכת לרוב עד כשעה, זאת בהשוואה להשתלה המסורתית שנמשכת לרוב כשעתיים.
  2. פעולה זעיר פולשנית, ללא חתכים ותפרים מיותרים
    החדרת השתלים מתבצעת דרך הסד הדנטלי באמצעות קדחים קטנים ולכן הפעולה אינה מערבת הפשלה של החניכיים מהעצם ותפירה חוזרת שלהם. בשל כך שמדובר בפעולה זעיר פולשנית היא מלווה בפחות תופעות לוואי, לרבות כאבים ובצקת.
  3. סיכוי נמוך יותר להתפתחות של סיבוכים ולדלקות
    בפעולת ההשתלה המסורתית, היעדר החדרה מדויקת של השתלים עלולה לגרום לפגיעה בסיב העצב הראשי של הלסת העליונה והתחתונה, לחדירה אל הסינוס המקסילרי או אל מערות האף. ההשתלה הממוחשבת מערבת עבודה עם מקדחים מיוחדים המכילים מעצור לפי אורך השתל הנמדד במעמד התכנון המוקדם. לכן, הסיכוי לפגיעה באיברים או בחללים סמוכים נמוך משמעותית.בנוסף, בשל כך שהפעולה אינה מערבת הפשלה של החניכיים גם הסיכוי להתפתחות של דלקת באזור נמוך יותר ומשכך הסיכוי להצלחת הפעולה עולה.
  4. אפשרות לביצוע השתלת שיניים גם במטופלים מורכבים, כמו חולי סוכרת
    בקרב חולים מורכבים, השתלות שיניים דורשות תכנון מיוחד. כך לדוגמה, בקרב חולי סוכרת תהליך ריפוי הפצעים איטי יותר והם חשופים יותר להתפתחות של דלקות. לכן, השתלת שיניים ממוחשבת מומלצת במיוחד לחולים אלו ועשויה להפחית משמעותית את הסיכוי לסיבוכים ולכישלון הפעולה.
    השתלת שיניים ממוחשבת יעילה גם במקרים הדורשים פעולות מקדימות טרם לביצוע ההשתלה. כך לדוגמה, בקרב מטופלים הסובלים ממחסור בעצם במקרים מסוימים ניתן להימנע מהרמת סינוס ולבצע התאמה של הסד הכירורגי לקוטר ואורך השתל הנדרש.
  5. החלמה מהירה יותר
    כאמור, השתלת שיניים ממוחשבת אינה מצריכה הפשלה של החניכיים ועל כן גם אינה מערבת תפרים ומאופיינת בדימום מינימלי. לכן, זמן ההחלמה לאחר ביצוע הפעולה קצר יותר: לאחר ביצוע של השתלה ממוחשבת בלסת התחתונה יידרשו לרוב שמונה שבועות החלמה (בהשוואה ל-12 שבועות בהשתלה המסורתית), ובלסת העליונה ידרשו כארבעה חודשים (בהשוואה ל-5-6 חודשי החלמה הנדרשים לאחר ביצוע של השתלה מסורתית).