הלבנת שיניים היא תהליך בתחום אסתטיקה דנטלית הצובר פופולאריות רבה בשנים האחרונות, במהלכו עוברות השיניים הבהרה.

מדובר על הבהרה שבין דרגה אחת לשלוש דרגות מגוון השיניים ההתחלתי. הטיפול נותן מענה להתכהות גוון השן, המתרחשת עם הגיל והוא מבהיר את גוון השיניים.

חומר ההלבנה הוא מי חמצן, אשר פועל באמצעות חדירתו דרך שכבת האמייל, אל השכבה שמתחתיה – דנטין השן. אומנם התהליך נקרא הבהרת זגוגית השן, אך למעשה הדנטין הוא השכבה אשר משתקפת דרך זגוגית השן והיא בעלת הגוון החום־צהבהב שאותו מעוניינים להבהיר.

לאחר חדירת מי החמצן הוא מתפרק למולקולת מים ומולקולת חמצן אשר פועלת על הפיגמנטים שיוצרים את הגוון הכהה ומפרקת אותם. כך הדנטין הופך להיות בהיר יותר והדבר ישתקף דרך אמייל השן.

שיטות להלבנת שיניים

ישנן שתי שיטות להלבנת שיניים הנחשבות לנפוצות ביותר: הלבנת שיניים ביתית והלבנת שיניים במרפאה. ייתכן גם שילוב בין השניים: ביצוע התהליך במרפאה ובנוסף המשך טיפול גם בבית. הלבנת שיניים ביתית נעשית באמצעות סד וחומר הלבנה שאותם מקבלים מן הרופא. יש המנסים הלבנה ביתית בשימוש בחומרים טבעיים או חומרי הלבנה מרשתות הפארם, שיטות שעלולות לגרום נזק ובכל מקרה יעילות הרבה פחות. ההלבנה במרפאה נעשית באמצעות לייזר.

הלבנת שיניים ביתית

ערכת ביתית:זוהי הדרך המומלצת לביצוע הלבנת שיניים ביתית הערכה כוללת סד רך מסיליקון, שאותו מכין הרופא עבור כל מטופל באופן אישי לפי מבנה המשנן שלו. בתוך כל תבנית שן יש להניח מעט חומר הלבנה. ריכוז מי החמצן בחומר ההלבנה לטיפול ביתי יכול לנוע בין 10% ל־22%. את הסד יש להניח על השיניים למשך מספר שעות בכל יום, מלבד יום מנוחה אחד בשבוע. כך יש לעשות למשך מספר שבועות ותוך כדי התהליך או לאחר זמן שנקבע מראש יש להגיע למעקב כדי לבדוק האם הכול תקין והאם התהליך מתקדם כמצופה.
הלבנת שיניים טבעית:נעשית באמצעות חומרים כמו סודה לשתייה, פחם או מי חמצן. הלבנת שיניים טבעית, שבה נעשה שימוש בחומרים אלה עלול לשחוק את האמייל שבשן ולגרום לנזק. מעבר לכך, טיפולים אלה אינם אפקטיביים בדרך כלל. ריכוז מי החמצן שניתן לקנות ברשתות הפארם נמוך פי עשרה מריכוז מי החמצן שבו משתמשים במרפאה. הפחם לא הוכח כחומר שמבהיר את דנטין השן, אלא לכל היותר נקשר לחלקיקים ולכלוך שעל גבי זגוגית השן.
הלבנת שיניים בלייזר

הלבנת שיניים באור חם נעשית על ידי מריחת חומר הלבנה בעל ריכוז גבוה יותר של מי חמצן ביחס לטיפול ביתי שניתן על ידי רופא. ריכוז החומר הפעיל יכול להגיע גם ל־35%.

לאחר מריחת השיניים בחומר הלבנה וכיסוי רקמות רכות כמו החניכיים כדי למנוע צריבה ופגיעה של הלייזר באזורים אלה, ישנה פעולת אור חם בשלושה סבבים שכל אחד מהם נמשך עשרים דקות.

החימום שנוצר מזרז את תהליך ההבהרה כך שלעומת הטיפול הביתי האורך מספר שבועות, בטיפול במרפאה נדרש טיפול אחד או שניים לכל היותר כדי להגיע לתוצאה.
שנשמרת זמן ממושך והשיניים נותרות בצבען הבהיר למשך מספר שנים לפחות. ייתכן שלאחר מכן יהיה צורך ברענון בעזרת הלבנה נוספת או בהלבנה ביתית.

הנחיות לאחר הלבנת שיניים

לאחר הלבנת שיניים מומלץ מאוד לא לעשן. במהלך הטיפול השיניים חשופות יותר בגלל חומר ההלבנה, כך שהן יכולות להיות מוכתמות בקלות רבה יותר ולשבש את השפעת התהליך.

בכלל, מומלץ להפסיק לעשן כבר כשבועיים לפני שמתבצעת ההבהרה. מאותה סיבה יש להימנע לאחר הטיפול ממשקאות חומציים כמו מיץ תפוזים והדרים בכלל, משקאות עם קפאין כמו קפה ותה או משקאות תוססים. יש להימנע גם ממאכלים עם צבע מאכל שיכולים לפגוע בתוצאות. גם כאן כדאי כבר כשבועיים לפני הטיפול להימנע ממשקאות ומאכלים אלה.

חשוב להמשיך ולהקפיד על שמירת היגיינת הפה כחלק בלתי נפרד מהשגרה: שימוש בחוט דנטלי בנוסף לצחצוח שיניים, להשתמש במשחת שיניים להלבנה שהרופא בתדירות שהנחה הרופא, ולהשתדל גם בטווח הארוך להמעיט בשתיית המשקאות שעלולים להכתים את השיניים.

סכנות הלבנת שיניים

הלבנת שיניים הנעשית באופן מבוקר, בין אם בערכה ביתית שניתנה מרופא ובין אם במרפאה, נחשבת טיפול בטוח אשר אינו פוגע בשיניים. יכולות להיות לטיפול תופעות לוואי כמו רגישות לקור או תחושת עקצוץ. אלה תופעות הנמשכות לרוב מספר שעות וחולפות מעצמן.

במקרים בהם היה שימוש במי חמצן בריכוז גבוה מהמומלץ ו/או החניכיים לא כוסו היטב במהלך הטיפול, יכולה להיגרם כוויה לחניכיים, אך גם כאן מדובר בכוויה קלה, שחולפת תוך לכל היותר מספר שעות. כוויה בחניכיים יכולה להתרחש בעיקר בטיפול ביתי שבו חומר ההלבנה הונח באופן לא מדויק בתבנית השן ופגע בחניכיים.

עם זאת, כאשר הלבנה ביתית נעשית בליווי מרפאת שיניים, המטופל מקבל הנחיות ברורות כיצד לעשות זאת נכון. פגיעה משמעותית יותר תיתכן בהלבנת שיניים ביתית הנעשית באופן עצמאי. אז תיתכן פגיעה בזגוגית השן בעקבות שימוש בחומרים לא מתאימים עד כדי פגיעה במוך השן.

לסיכום, הלבנת שיניים הוא טיפול אסתטי פשוט המביא לתוצאות משביעות רצון במהרה, אינו כרוך כמעט בתופעות לוואי או סיכונים, כל עוד מבצעים אותו אצל רופא שיניים בעל ניסיון עשיר.

להלבנת שיניים במרפאתנו אתם מוזמנים ליצור קשר.

שאלות נפוצות

האם הלבנת שיניים ביתית מסוכנת?

הלבנת שיניים ביתית שנעשית עם ערכה ביתית שניתנה על ידי רופא ובמהלכה אתם נמצאים במעקב אצלו אינה מסוכנת. לכל היותר יכולה להיות פגיעה קצרה בחניכיים אם יש דליפה של חומר ההלבנה ופגיעה בהן. אם זו הלבנה שנעשית בשיטות "טבעיות" ושימוש בחומרים כמו סודה לשתייה, לימון או מלח הדבר עלול לפגוע בזגוגית השן ולגרום לנזק כך שאינה מומלצת.

למה יש רגישות בשן אחרי הלבנת שיניים?

רגישות בשיניים, במיוחד רגישות לקור, יכולה להיווצר בעקבות השפעה של חומר ההלבנה. מי החמצן הוא חומר חזק ולכן יכולות להיות השפעות שלו על השיניים לאחר הטיפול. עם זאת, לרוב אלה תופעות קצרות טווח החולפות תוך זמן קצר. אם מדובר על טיפול באמצעות ערכה ביתית הנמשך מספר שבועות והרגישות מפריעה מעבר לרמת הסביר יש לפנות למרפאה.

למי אסור להלבין שיניים?

נשים בהיריון או מיניקות, כיוון שלא ידועה השפעת חומר ההלבנה על העובר או תינוק יונק.
הסובלים ממחלת חניכיים משמעותית כמו נסיגת חניכיים
הסובלים מעששת פעילה או בעלי נטייה לסבול מעששת מעבר לרגיל
בעלי שתלים או כתרים רבים, במיוחד כתרים ישנים שצבעם דהה. חומר ההלבנה אינו משפיע על כתרים כך שעלולים להיות הבדלי גוון בין השיניים לכתרים.
בעלי חריצים או שברים באמייל השן

הלבנת שיניים לילדים – מאיזה גיל מותר?

בקיעת השיניים מגיעה לסיומה בגיל 18. לכן לא מומלץ לעבור הלבנת שיניים לפני כן. השיניים יכולות להיות רגישות יותר אצל ילדים והצלחת הטיפול יכולה להיות חלקית.